Caspar David Friedrich Oil Painting Reproductions

Filtruj według

Rama

Rama

Wysokość

Wysokość

Szerokość

Szerokość

Caspar David Friedrich

Caspar David Friedrich jest znany jako jeden z najbardziej wpływowych i wyjątkowych niemieckich artystów romantyzmu. Urodził się we wrześniu 1774 r., Miał dziewięcioro rodzeństwa i ojca Adolfa Gottlieba Friedricha, który wyrabiał mydło i świecznik. Niektóre źródła podają, że rodzina Friedrichów borykała się z biedą. Niezależnie od tego, czy to prawda, czy nie, młody artysta i jego ojciec doznali wielu tragicznych strat w rodzinie. W wieku siedmiu lat stracił matkę Sophie Dorothea Bechly, a zaledwie rok później zmarła jedna z jego sióstr. W 1787 roku Friedrich zobaczył, jak jego brat utonął po upadku do zamarzniętego stawu, co było prawdopodobnie najgorszą tragedią jego życia. Zaledwie cztery lata później inna siostra zmarła po ciężkim zachorowaniu. Historycy sztuki łączą katastrofy, które przeżył Friedrich, z uczuciem żalu, smutku, i samotność obecna w jego twórczości przez całe życie. W 1790 roku oficjalnie rozpoczął studia artystyczne na Uniwersytecie w Greifswaldzie, swoim rodzinnym mieście. Friedrich był zachęcany do czerpania z życia, a poza domem poznał również Ludwiga Gottharda Kosegartena przez swojego nauczyciela, co skłoniło go do refleksji nad duchowością w jego sztuce. Jego nauczyciele pokazywali także prace innych pejzażystów, np. Adama Elsheimera, który łączył tematy religijne z pejzażami. Chociaż specjalizował się w sztuce, Friedrich studiował także estetykę pod kierunkiem szwedzkiego profesora Thomasa Thorilda. Artysta nadal inwestował w swoją edukację i cztery lata później wyjechał do Akademii w Kopenhadze. Chociaż reputacja Friedricha jako artysty została ustalona jako malarz olejny, eksperymentował z wieloma innymi mediami, takimi jak grafika, głównie akwaforta i drzeworyty. Zajmował się także malarstwem akwarelowym, tuszem i sepią, zwłaszcza w okresie osiedlenia się w Dreźnie pod koniec XVIII wieku. Nawet eksperymentując z innym materiałem, główny temat artysty stał się ten sam, gdyż wolałby portretować piękne krajobrazy, które napotkał. Friedrich był coraz bardziej niezadowolony z konsumpcjonizmu i wartości, jaką ludzie przypisywali materialnym aspektom życia. Podobnie jak inni artyści krajobrazu, których podziwiał, jak JMW Turner i John Constable, został wprowadzony w duchowy stan umysłu, w którym koncepcja natury jest boskim tworem. Dopiero w 1805 roku, w wieku 31 lat, Fryderyk zaczął zdobywać uznanie, na jakie zasługiwał, za pochwałę, jaką zdobył po wygraniu weimarskiego konkursu dwoma obrazami w sepii. Romantyk został członkiem prestiżowej berlińskiej Akademii w 1810 roku, a osiem lat później poślubił Caroline Bommer. Para miała razem troje dzieci. Chociaż jego wkład w sztukę niemiecką był znaczący, zmarł w zapomnieniu w 1840 roku w Dreźnie w Niemczech. Dopiero w latach dwudziestych XX wieku jego sztuka została ponownie odkryta przez współczesnych malarzy ruchu ekspresjonistycznego, którzy głęboko docenili jego twórczość, wraz z surrealistami w latach trzydziestych. Na nieszczęście dla Friedricha jego obrazy zaczęły być kojarzone z ruchem nazistowskim ze względu na jego poczucie nacjonalizmu, ale pod koniec lat siedemdziesiątych odzyskał reputację jednego z najwybitniejszych malarzy niemieckich. Chociaż jego wkład w sztukę niemiecką był znaczący, zmarł w zapomnieniu w 1840 roku w Dreźnie w Niemczech. Dopiero w latach dwudziestych XX wieku jego sztuka została ponownie odkryta przez współczesnych malarzy ruchu ekspresjonistycznego, którzy głęboko docenili jego twórczość, wraz z surrealistami w latach trzydziestych. Na nieszczęście dla Friedricha jego obrazy zaczęły być kojarzone z ruchem nazistowskim ze względu na jego poczucie nacjonalizmu, ale pod koniec lat siedemdziesiątych odzyskał reputację jednego z najwybitniejszych malarzy niemieckich. Chociaż jego wkład w sztukę niemiecką był znaczący, zmarł w zapomnieniu w 1840 roku w Dreźnie w Niemczech. Dopiero w latach dwudziestych XX wieku jego sztuka została ponownie odkryta przez współczesnych malarzy ruchu ekspresjonistycznego, którzy głęboko docenili jego twórczość, wraz z surrealistami w latach trzydziestych. Na nieszczęście dla Friedricha jego obrazy zaczęły być kojarzone z ruchem nazistowskim ze względu na jego poczucie nacjonalizmu, ale pod koniec lat siedemdziesiątych odzyskał reputację jednego z najwybitniejszych malarzy niemieckich.

Caspar David Friedrich

Aktywne filtry