Reprodukcje obrazów olejnych Mary Cassatt

Filtruj według

Rama

Rama

Wysokość

Wysokość

Szerokość

Szerokość

Mary Cassatt

Mary Cassatt była wybitną, wpływową artystką i feministką swoich czasów. Urodził się w Pittsburghu w Pensylwanii - w tamtym czasie znanym jako Allegheny City, które później przyłączono do Pittsburgha - w maju 1844 roku w rodzinie amerykańskiej wyższej klasy średniej. Robert Simpson Cassat, jej ojciec (który później dodał dodatkowe „t”) był maklerem giełdowym i często inwestował w nabywanie obiecujących ziem. Chociaż za jej życia ojciec zawsze zapewniał jej wsparcie finansowe, nie popierał jej decyzji o zostaniu artystą. Z drugiej strony jej matka, Katherine Kelso Johnston, zachęcała Cassatta do podróżowania i była pasjonatem literatury i kultury w ogóle. Katherine miała ogromny wpływ na twórczość artystki przez całą jej karierę, ponieważ jej głównym motywem była więź między matką a dzieckiem. Mieszkała z sześciorgiem rodzeństwa, choć dwoje zmarło jako niemowlęta. Podróże były częścią edukacji Cassatta, więc jako dziecko spędziła wiele lat w Europie, ucząc się języka niemieckiego i francuskiego, a także rozpoczynając naukę sztuki i muzyki. Podczas pobytu za granicą udała się do różnych miejsc, takich jak Berlin, Londyn i Paryż, gdzie miała dostęp do najbardziej wyjątkowych dzieł sztuki w Europie. W 1855 roku, mając zaledwie jedenaście lat, Cassatt odwiedził targi światowe w Paryżu i zobaczył obrazy olejne neoklasycystycznego artysty Jeana Auguste Dominique Ingres, romantyka Delacroix i realistów Camille Corot i Gustave Courbet. Widziała również prace swoich przyszłych kolegów Camille Pissarro i Edgara Degasa. Cassatt wrócił do USA i w wieku piętnastu lat rozpoczął studia w Pennsylvania Academy of the Fine Arts. Jej rodzina sprzeciwiła się decyzji o zostaniu zawodową artystką, ponieważ w tym okresie nie uważano tego za odpowiednie zajęcie dla kobiety. Malarka była feministką; orędownikiem równych praw, a samo zostanie artystą było już aktem oporu. Podczas wojny secesyjnej Cassatt studiował w Akademii od 1861 do 1865 roku, ale w końcu zmęczył się szowinistycznym systemem edukacji, który nie uważał kobiet za istotne dla uczenia się sztuki. W Akademii nie było wielu malarek, a kiedy były, miały dostęp do odlewów gipsowych tylko w celach referencyjnych, co oznaczało, że tylko mężczyźni mogli pracować z żywymi modelami. Podobnie jak wielu innych artystów tamtych czasów, Cassatt postanowił studiować malarstwo, kopiując prace dawnych mistrzów. Nie widząc przyszłości swojej sztuki w Ameryce, w 1866 r. przeniosła się do Paryża, oficjalnie kończąc formalne studia, ponieważ kobietom nie wolno było uczęszczać do École des Beaux-Arts. Ale nie poddała się i kontynuowała naukę u Jean-Léona Gérôme'a, a później z innymi artystami jako jej nauczycielem, a także codziennie odwiedzała Luwr. W 1868 roku Salon Paryski po raz pierwszy przyjął prace wykonane przez kobiety - Elizabeth Jane Gardener i Cassatta, która wystawiała A Mandoline Player. Chociaż wielu awangardowych malarzy zaczęło występować przeciwko Akademii i bronić sztuki współczesnej, Cassatt nadal zgłaszała swoje prace do Salonu Paryskiego. W 1877 roku Cassatt przeżyła okres krytyczny w swojej karierze, w którym Salon nie przyjął jej pracy. W tym czasie Degas złożył ekscytującą ofertę dołączenia do impresjonistów, a ona się zgodziła. Po Berthe Morisot Cassatt została drugą kobietą, która dołączyła do grupy. W tym okresie poszerzyła swoje zdolności artystyczne, pracując z pastelami i akwafortą przy pomocy Degasa. Amerykańska artystka była dość osłabiona na przełomie XIX i XX wieku, a do 1911 r. Nadal pracowała po zdiagnozowaniu zaćmy, nerwobólów, cukrzycy i reumatyzmu - całkowicie ustała dopiero po trzech latach, kiedy stała się prawie całkowicie ślepa. Cassatt zmarł w czerwcu 1926 r. Pod Paryżem, w Château de Beaufresne.

Mary Cassatt

Aktywne filtry